Alle regio's en departementen in Frankrijk

 

U bent hier: Home > Per thema > Verkeer Frankrijk

Kies uit ons ruime aanbod vakantiehuizen!

Verkeer Frankrijk

Afwijkende verkeersregels

In Frankrijk gelden er iets andere regels dan in Nederland, zoals bijvoorbeeld de maximumsnelheid. Lees hier alles over de afwijkende verkeersregels.
 

Kalender verkeersdrukte 2018


In Frankrijk kan het in de vakantieperiodes erg druk zijn op de wegen. De drukste dagen, veelal op zaterdag, worden zwarte zaterdagen genoemd. Zwart is de kleur die door de Bison Futé (het verkeersorgaan van Frankrijk) wordt toegewezen aan dagen waarop er zeer grote drukte op Franse wegen wordt verwacht. Behalve de zwarte zaterdagen zijn er natuurlijk meerdere dagen waarop gemiddelde tot veel drukte wordt verwacht op de Franse wegen, maar die niet gekwalificeerd zijn als zwart.


De Bison Futé, het verkeersorgaan van Frankrijk, maakt jaarlijks een overzichtelijke verkeerskalender waarop u eenvoudig kunt zien of, en zo ja, wat voor verkeersdrukte er wordt verwacht op de dagen waarop u van plan bent te gaan reizen. De Bison Futé adviseert om zoveel mogelijk te reizen op de dagen die niet als rood of zwart gemarkeerd staan. Franse verkeerskalender 2018 van de Bison Futé.

Ook de ANWB stelt ieder jaar weer een verkeersdruktekalender samen waarop u kunt zien wat de drukke dagen op de Franse wegen zijn. ANWB Verkeersdruktekalender Zomer 2018.
 

Maatregelen ter verhoging van de verkeersveiligheid

Verlaging van de maximumsnelheid van 90 naar 80 km/h op tweerichtingswegen zonder middenafscheiding
Te hard rijden is de belangrijkste oorzaak van dodelijke ongevallen in Frankrijk (31%). Dodelijke ongevallen komen het vaakst voor op tweerichtingswegen zonder middenafscheiding (55% van de verkeersdoden). Vanaf 1 juli 2018 wordt de maximumsnelheid op deze wegen verlaagd van 90 naar 80 km/u. Het Comité van deskundigen van de Nationale Raad voor de verkeersveiligheid stelde op 29 november 2013 vast in een verslag dat een verlaging van de maximumsnelheid naar 80 km/u op tweerichtingswegen zonder middenafscheiding 300 tot 400 levens per jaar zou besparen.

In 2016 kwam meer dan de helft van alle verkeersdoden (55%), oftewel 1.911 doden, voor op tweerichtingswegen buiten stedelijke gebieden. De maximumsnelheid bedroeg op de meeste van deze wegen 90 km/uur. Deze maatregel zorgt bovendien voor een verbeterde verkeersdoorstroom en de vermindering van de uitstoot van verontreinigende stoffen. Ook het aantal snelheidscontroles wordt opgevoerd, er komen zeker nog 100 radars bij.

Verbod op dragen oordopjes/koptelefoon in het verkeer
Vanaf 1 juli 2015 is het verboden om tijdens verkeersdeelname een apparaat in/op de oren te dragen dat geluid produceert. Met andere woorden: het is niet meer toegestaan om met oortelefoontjes, een koptelefoon en een headset op muziek te beluisteren en te bellen in het verkeer. Deze maatregel is geldig voor bestuurders van motorvoertuigen (auto's, campers, vrachtwagens, motoren, scooters, bromfietsers) en fietsers. Een gehoorapparaat valt niet onder deze regel. De boete bedraagt € 135,-. De reden voor deze maatregel is dat de Franse overheid de oplettendheid achter het stuur wil verhogen.

Verplicht dragen van handschoenen voor bestuurders motoren en scooters
Vanaf 20 november 2016 is het voor bestuurders en passagiers van gemotoriseerde tweewielers verplicht om handschoenen te dragen. Met andere woorden: iedereen die op een motor, maar ook een brommer of scooter rijdt (of achterop zit) moet handschoenen aan. De boete bedraagt € 68,- . Met deze maatregel probeert de Franse overheid ernstig letsel bij motor- en scooterongelukken te voorkomen.




Reflecterende helm motorrijders

Vanaf 1 januari 2013 zou het voor de bestuurder en de passagier van een motor van meer dan 125 cm3 verplicht worden om zichtbare reflecterende kleding te dragen. Deze verordening is ingetrokken.
Wel is het al lange tijd verplicht om 4 reflecterende stickers op de motorhelm te dragen (reflecterend materiaal aan iedere zijde van de helm).

 


Verkeersregels voor fietsers
Vanaf 22 maart 2017 is het voor kinderen jonger dan 12 jaar verplicht om een helm te dragen. Er staat een boete op van €135,-.
Voor volwassenen is het dragen van een fietshelm is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden. Buiten de bebouwde kom moeten fietsers in het donker en bij slecht zicht een reflecterend veiligheidsvest dragen. Daarnaast is het verboden om na zonsondergang naast elkaar te fietsen. Overdag is dit wel toegestaan, mits hiermee het overige verkeer niet wordt gehinderd.

Verbod op blinderen voorste zijruiten
Sinds 1 januari 2017 is het in Frankrijk verboden om te rijden in een auto waarvan de voorste zijruiten getint zijn. Er staat een boete op van €135,- en een verlies van drie punten op het rijbewijs. Op de zijruiten van de achterbank is getint glas wél toegestaan. Met deze maatregel kunnen verkeerscontroles beter worden uitgevoerd. Daarnaast wordt het oogcontact tussen de bestuurder en andere weggebruikers vergemakkelijkt. Het verbod geldt op ruiten met een lichtdoorbaarheid van minder dan 70%.


Alcoholblaastest
De regelgeving met betrekking tot de verplichte aanwezigheid vanaf 1 juli 2012 van een alcoholblaastest in voertuigen, heeft ook betrekking op buitenlandse voertuigen. Hiermee worden alle motorvoertuigen bedoeld, dus ook voertuigen als motoren, campers en vrachtwagens. Ook Nederlandse reizigers dienen zich te houden aan deze regelgeving. De blaastesten moeten gecertificeerd zijn met het NF-keurmerk (Norm Française) en de gebruiksdatum mag niet verlopen zijn. Het is verplicht om te allen tijde één alcoholblaastest bij u te hebben in het voertuig. Het wordt daarom aangeraden om twee testen bij u te hebben; wanneer u er één gebruikt, houdt u nog een test over. Een reiziger die geen alcoholtest bij zich heeft, zal geen boete opgelegd krijgen. Wel kunnen er controles plaatsvinden en zullen reizigers gewezen worden op de wettelijke verplichting een geldige alcoholblaastest in het voertuig te hebben. De Franse regering heeft met een verordening van 28 februari 2013 besloten om de oorspronkelijke boete van 11 euro af te schaffen. De alcoholblaastest is te koop bij de ANWB of in Frankrijk bij tankstations, grote warenhuizen en supermarkten.

Verbod op signalering van snelheidscontroles op navigatiesystemen ook van toepassing voor de Nederlandse reiziger

Net als in een aantal andere Europese landen is het ook in Frankrijk verboden om gebruik te maken van apparatuur waarop de flitslocaties (snelheidscontroles) staan aangegeven. Dit geldt nu niet meer alleen voor de radardetectors maar ook voor navigatiesystemen die met GPS werken.

Uiteraard mag een navigatiesysteem gewoon gebruikt worden in Frankrijk, maar het is verboden om deze te gebruiken in combinatie met vermelding van vaste en mobiele locaties van snelheidscontroles. Slechts de als “gevaarlijk” aangeduide zones mogen worden weergegeven. Hiermee worden bijvoorbeeld gevaarlijke bochten, kruispunten of hellingen bedoeld, maar ook onder andere meldingen voor aangepaste snelheidslimieten (bijv. 70 km/uur in plaats van 90 km/uur). Het kan zijn dat flitspalen staan geïnstalleerd in gevarenzones, maar de exacte locaties worden niet langer weergegeven.

Nieuw uitgebrachte GPS systemen op de Europese markt geven de gevaarlijke zones reeds aan. Mensen die een nieuw navigatiesysteem aanschaffen worden in winkels geïnformeerd over deze aanpassing. De fabrikant van het navigatiesysteem kan de gebruiker informeren hoe deze het apparaat kan updaten zodat de flitspaalsignaleringen in Frankrijk niet meer gemeld worden. Bestuurders die al over een GPS systeem beschikten waarop wordt gewaarschuwd voor snelheidscontroles, wordt aangeraden contact op te nemen met de fabrikant. Geïntegreerde GPS-systemen zouden in een garage moeten worden bijgewerkt.

Milieuzones in Frankrijk
Sinds 1 juli 2016 is er in Frankrijk een wetgeving genaamd Crit’Air, waarmee Franse gemeentes milieuzones kunnen instellen. Deze wetgeving heeft als doel het verlagen van de uitstoot van stikstofoxiden en fijnstof. Een milieuzone kan bestaan uit een zone waar beperkt verkeer toegestaan is (in het Frans een Zone à Circulation Restreinte genoemd, ZCR) of uit een luchtkwaliteitszone. Binnen deze zones mogen op werkdagen tussen 08.00 en 20.00 uur alleen voertuigen rijden die over een milieusticker beschikken. De milieusticker heet een Crit’Air Ecovignet en maakt onderscheid tussen oudere motorvoertuigen, recentere motorvoertuigen en milieuvriendelijke voertuigen.
Op www.certificat-air.gouv.fr wordt meer informatie gegeven over het Ecovignet en de milieuzones in Frankrijk.

Meer weten: www.gouvernement.fr en www.securite-routiere.gouv.fr.
 

 

 

Werkzaamheden met kans op file

- A9 Orange - Spanje, in beide richtingen tussen Le Boulou en Spaanse grens. Tot februari 2020.
- A9/A61 ten zuiden van Narbonne. Tot begin 2019.
- A28 Le Mans - Rouen, in beide richtingen tussen Le Mans en Alençon. Tot 2019.
 

Parkeerplaatsen


In Frankrijk zijn er over het algemeen langs elke snelweg wel parkeerplaatsen te vinden. Alleen sommige kortere snelwegen of snelwegen langs steden beschikken hier niet over. Er bestaan twee soorten parkeerplaatsen: de “aires de repos” (rustplaatsen), op ongeveer elke 20 km, en de “aires de service” (serviceplaatsen), op ongeveer elke 60 km. Lees meer.


Nieuwe wegen

- A304 La Francheville - Gue-d'Hossus, bij grensovergang België (31 km). Oplevering juni 2018.

Drukke wegen tijdens de zomervakantie

- A6 Parijs – Lyon / knelpunten bij Dijon, Beaune, Macôn, Villevranche sur Saône, en Lyon.
- A7 Lyon – Marseille / knelpunten bij Vienne, Valence en Montélimar
- A8 Aix-en-Provence – Italiaanse grens / knelpunt bij Aix-en-Provence.
- A9 Montpellier – Perpignan / knelpunten bij Montpellier, Béziers, Narbonne, en bij de Spaanse grens.
- A10 Parijs – Bordeaux / knelpunten bij Orléans, Poitiers, Niort en Bordeaux.
- A31 Luxemburg – Nancy / knelpunten bij de Luxemburgse grens, Thionville, Metz, en Nancy.
- A46/N346 Ringweg Lyon / knelpunt tussen Mions en aansluiting A7 Châlon-sur-Saône.
- A61 Bordeaux – Narbonne / knelpunt bij Narbonne.
- A63/N10 Bordeaux – Spaanse grens / knelpunten bij St.-Geours-de-Maremme en de Spaanse grens.
- A71 Orléans – Clermont-Ferrand / knelpunt bij Clermont-Ferrand.
- A75 Clermont-Ferrand – Montpellier / knelpunten bij Millau en Lodève.

Drukke Routes Nationales
- N11 bij La Rochelle
- N20/A20 bij Foix en bij Uzerche
- N136 ringweg Rennes
- N165 tussen Vannes en La Roche-Bernard

Aanbevolen routes rond Parijs
Wanneer u vanuit de richting Antwerpen of Brussel in de richting van Lyon wilt rijden, dan kunt u het beste na 40 kilometer voorbij Lille de A26 richting Dijon/Lyon nemen. Op deze manier vermijdt u het drukke verkeer rondom Parijs. Wanneer u in de richting van Bordeaux rijdt kunt u het beste vanaf de A1 (Lille-Parijs) vóór Parijs de borden richting Bordeaux aanhouden. U wordt dan via de A3 en de A86 geleid. De plaatsnaam Bordeaux wordt veelvuldig weergeven. Op de terugreis kunt u het beste de plaatsnaam Lille op de borden aanhouden. U wordt dan wederom via de A3 en de A86 geleid. Ook de naam Lille wordt veelvuldig weergegeven. De Boulevard Périphérique rond Parijs is tijdens de zomervakantie relatief rustig.
 

Drukke wegen tijdens de wintervakantie

- A6 Parijs Mâcon
- A40 Mâcon - Genève
- A41 Genève - Chambéry - Grenoble
- A43 Lyon - Albertville
- N6 bij Aiguebelle
- N84 bij La Cluse en Nantua
- N85/N91 ten zuiden van Grenoble en bij Tallard
- N90 Albertville - Bourg St. Maurice
- N91 Grenoble - Briançon
 

Piekuren

- vrijdag van 15.00 tot 22.00 uur, vooral rondom Parijs
- zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur, vooral op de wegen in de Rhônevallei, West-Frankrijk, in de Alpen en in Zuid Frankrijk.
- zondag van 16.00 tot 20.00 uur, vooral rond de grote steden (Lyon, Dijon, Parijs) en in de Rhônevallei.
 

Actuele verkeersinformatie

Radio Vinci
Voor filenieuws op de snelwegen kunt u luisteren naar FM 107.7 Mhz. De dekking van deze radiozender is bijna landelijk. Alleen de snelwegen vlak onder Luxemburg (A4) en in de Provence (A51) en de snelwegen in de Alpen vallen buiten het bereik van 'Radio Vinci'. Voor verkeersinformatie in de Alpen stemt u af op 101.8 FM, 102.8 FM of 103.9 FM. De frequenties staan vaak ook op borden langs de snelweg. Elk kwartier ontvangt u actuele verkeersinformatie. Op de halve uren is de verkeersinformatie ook in het Engels.

Telefoon
De Franse verkeersinformatielijn verschaft over het algemeen alleen Franstalige verkeersinformatie. Het telefoonnummer is 08-26 022 022 (0,15 €/min).

Internet
Bison Futé, het verkeersorgaan van de Franse overheid, publiceert onder meer een wekelijkse prognose van de te verwachten verkeersdrukte. www.bison-fute.gouv.fr.

Voor 24 uur real time verkeersinformatie over Parijs en omgeving kijkt u op de website www.sytadin.fr.

 

Reisdocumenten

Personen
U dient in het bezit te zijn van een geldig paspoort of een geldige Nederlandse identiteitskaart.

Auto of motor of bromfiets
U dient een Nederlands rij- en kentekenbewijs en, indien van toepassing, een geldig Apk-keuringsbewijs bij u te hebben. Tevens dient u een WA-verzekeringsbewijs bij u te hebben. De groene kaart wordt erkend. Let op dat deze niet verlopen is. U moet altijd kunnen aantonen dat u verzekerd bent. Bromfietsers dienen een bromfietscertificaat of een rijbewijs AM bij zich te dragen en een WA-verzekeringsbewijs.

Caravan of aanhanger of fietsendrager
Caravans en aanhangers met een maximaal toegestane massa van meer dan 750 kilogram moeten een eigen kentekenbewijs en een eigen kentekenplaat hebben. Op een aanhangwagen of fietsendrager met witte kentekenplaat moet een NL-sticker zijn aangebracht.

 

Veilig achter het stuur

Op de Franse snelwegen is één op de drie dodelijke ongelukken het gevolg van slapen achter het stuur. Voorkom daarom dat u vermoeid achter het stuur zit:
- Zorg voor een goede nachtrust voor vertrek;
- Neem elke 2 uur minimaal 15 minuten pauze;
- Drink regelmatig, liefst water of vruchtensap;
- Gebruik onderweg geen zware maaltijden.

 

Bison Futé of autosnelweg?

Wie met de auto naar Zuid-Frankrijk reist heeft 2 mogelijkheden om dit te doen. Via de autosnelweg (péages) of via de omleidingroutes Bison Futé, de zogenaamde 'Itinéraires Bis'. Vooral op de autosnelwegen is het nogal eens druk of zorgen ongevallen en allerhande incidenten ervoor dat er van snel vooruitkomen geen sprake is. Om al die ellende te vermijden kunt u eventueel kiezen voor de wisselwegen, de zogeheten Bison Futé ('slimme bizon'). Een Bison Futé route volgen is op zich een toeristische attractie en u hoeft er geen péage te betalen. Tevens is de benzine er goedkoper.

 

Langs de Bison Futé routes zijn er voldoende eet-, drank- en slaapgelegenheden. Het is wel aan te raden vooraf een overnachting te boeken. Het nadeel is de langere reistijd en tijdens de toeristische topweekeinden zitten ook die wegen vol. In zowat iedere dorps- of stadskern is het file rijden. Ook zijn er strenge controles van de politiediensten. De bewegwijzering is niet altijd optimaal en bovendien zijn er hier en daar ook werkzaamheden en moet u omrijden. De routes zijn aangegeven d.m.v. (oude) groene en (nieuwe) gele borden met daarop naast de plaatsnaam 'Bis' of 'Itinéraire Bis'. www.bison-fute.gouv.fr.

Bison Futéposten langs de snelweg
Tijdens drukke vakantieweekenden bemant de Franse overheid speciale posten langs de snelweg waar u verkeersinformatie en routeadviezen kunt krijgen. U kunt er zelfs een hotel reserveren. Ook kunt u er een gratis wegenkaart krijgen met alternatieve routes. Deze zogenaamde Bison Futéposten staan o.a. langs de A31 bij Toul en vlak voor Dijon, op de A6 iets voorbij Auxerre, nabij Beaune en net voor Mâcon. Op de A43 staat de post bij Bourgoin-Jallieu. Volg de groene borden met hierop een 'l' en de mededeling 'Information Bison Futé'.

Landelijke wegen
Wanneer u de snelweg verlaat komt u op de landelijke wegen, de zogenaamde RN- en D-wegen. Deze letters staan respectievelijk voor 'route national' (rijksweg) en 'départementale' (departementale weg).

 

Tol - Péage

Wanneer u gebruik maakt van de autosnelweg ontkomt u niet aan het betalen van tol (Péage). Wanneer u de 'autoroute' oprijdt dient u een kaartje uit de automaat te halen. Neem deze mee, want deze heeft u nodig als u de snelweg weer verlaat en moet betalen. Op dit kaartje staat waar u de weg bent opgereden. U betaalt bij het tolhuisje waar u de weg weer verlaat. Sommige tolhuisjes zijn onbemand. U dient dan uw kaartje in een automaat te steken en te betalen met contant geld of een creditcard. Deze onbemande tolpoorten worden aangegeven met 'Monnaie'. De automaten geven wisselgeld. Met de creditcard kunt u ook betalen bij alle bemande betaalhokjes en bij speciale creditcardbetaalautomaten, in Frankrijk aangeduid met de verzamelnaam Carte Bleu (CB). Het te betalen bedrag is afhankelijk van de afgelegde afstand en uw voertuigcombinatie. Algemene informatie over de Franse tolwegen en de toltarieven vindt u op www.autoroutes.fr.

Symbolen tolppoortjes

1. Dit loket is bedoeld voor de zware voertuigen zoals vrachtwagens.
2. Dit loket is bedoeld voor bestuurders met een abonnement op de ticketservice.
3. Dit loket is niet geopend.
4. Dit loket is bedoeld voor alle bestuurders zonder abonnement, die contant of met credit card willen betalen. Met een gewone Nederlandse pinpas kunt u hier niet betalen.

Betaallogo's

1. Bij dit loket kunt u alleen met een credit card betalen. Met een gewone Nederlandse pinpas kunt u hier niet betalen. De volgende betalingsmiddelen worden geaccepteerd: Visa, Mastercard, CB, Cofinoga.
2. Bij dit loket kunt u met bepaalde soorten pinpassen betalen. Met een gewone Nederlandse pinpas kunt u hier niet betalen. De volgende betalingsmiddelen worden geaccepteerd: Esso Card, Total GR, Eurotrafic, DKV, Uta, EuroShell, Routex.
3. Bij dit loket kunt u contant betalen.

Betalen met creditcard
Wanneer u gaat betalen kunt u twee soorten automaten tegenkomen. Deze automaten hebben respectievelijk één of twee kaartlezers. Heeft de automaat één lezer geef dan uw tolkaartje in met de pijl naar voren. Het bedrag wordt zichtbaar. Geef uw creditcard in met de CHIP naar voren en naar boven. Druk op het knopje reçu. Neem de creditcard eruit. U hoeft geen handtekening te zetten of uw pin in te toetsen. Wanneer de tolautomaat twee kaartlezers heeft stop dan in de eerste kaartlezer uw magneetstripkaart en in de tweede kaartlezer uw creditcard. Ook hier hoeft u geen handtekening te zetten of uw pin in te toetsen. Druk op de knop reçu voor een bon.
 

Bip & Go - elektronische tolbetaling





Bip & Go is een flexibel en praktisch systeem dat de doorgang van tolpoorten vergemakkelijkt en dat u ook kunt gebruiken in bepaalde parkings. Voortaan kunnen Nederlandse toeristen een abonnement nemen met hun lokale bankrekening. Het doel van de elektronische tolbetaling is uw reizen in Frankrijk (zelfs indien weinig frequent) sneller, eenvoudiger en meer comfortabel te maken.

De Bip & Go pass is een badge die u vastmaakt aan de voorruit van uw voertuig. Wanneer u een tolpoort passeert, op een ‘Liber-t’ doorgang (aangeduid met een oranje letter t), wordt de badge automatisch gedetecteerd en hoeft u niet eens te stoppen. Dankzij soepele abonnementsformules die geen verplichtingen inhouden, is de Bip & Go pass een interessante oplossing voor gelegenheidsreizigers naar Frankrijk.

Via de Franse tolmaatschappij SANEF kunt u eenvoudig en in het Nederlands online een Liber-t badge aanvragen. Voor de reizigers die een paar keer jaar gebruik maken van de tolwegen, bestaat het Bip & Go à la carte abonnement, waarbij u € 1,60 abonnementskosten betaalt alleen voor de maanden waarin u het abonnement gebruikt, plus natuurlijk de kosten van de tolwegen. Wilt u meer lezen over de voordelen van Bip & Go à la carte? Kijk dan snel op de Nederlandse website! www.bipandgo.com/nl.
 

Plan Palomar

Om het vakantieverkeer in goede banen te leiden heeft de Franse verkeerspolitie het Plan Palomar ontwikkeld. Bij grote verkeersdrukte kan de verkeerspolitie besluiten om opritten langs deze weg tijdelijk te sluiten of om automobilisten van de overvolle weg af te dirigeren richting minder drukke routes. Op sommige wegen (waaronder die rond Parijs) gebeurt dit automatisch en geven borden boven de weg actuele informatie over de te volgen route.

 

Route plannen

Voor het zoeken van de snelste weg tot een toeristische route met tussenstops, kunt u gebruik maken van routeplanners op Internet. 
www.viamichelin.com en www.mappy.nl.

Kinderroutekaart Frankrijk
Ken je ze nog, de ANWB kinderroutekaarten? Vroeger gratis af te halen in de winkel, maar vanaf deze zomer digitaal. De kleurrijke kaarten staan vol spelletjes en leuke informatie over de reis. De kilometers vliegen zo voorbij. Leeftijdsindicatie: 7 - 14 jaar.
www.anwb.nl/vakantie/kinderroutekaarten.

 

Snelweginformatie

Wilt u vooraf informatie over de snelwegen waarover u rijdt? De database van Saratlas verenigt alle gegevens betreffende de Franse autoroutes en snelwegen, zoals hun lengte, verkeerswisselaars, tol, de uitzonderlijk kunstwerken, enz.
http://saratlas.free.fr/.

 

Benzinestations

In Frankrijk zijn de volgende brandstoffen makkelijk verkrijgbaar: Euro 95 (loodvrij), Superplus 98 (loodvrij), diesel en LPG. I.p.v. loodhoudende benzine wordt een kant en klare loodvrije benzine (98) met een loodvervangend middel verkocht. De meeste tankstations hebben een kassa of een betaalhuisje voor het afrekenen van de getankte brandstof, onthoud het pompnummer, betaling contant of per creditkaart. Soms ook is er een apart gedeelte voor pashouders om te tanken. Een Nederlandse creditcard werkt hier vrijwel nooit, u kunt beter terecht bij de bemande hokjes waar u contant kunt betalen. Buiten de openingstijden dient u bij een betaalpaal met een betaalpas te betalen. In de praktijk accepteert deze betaalpaal meestal geen Nederlandse bankpassen en creditcards. U kunt dan geen gebruik maken van deze '24/h'. Bij grote supers en warenhuizen is de brandstof gemiddeld 10 tot 15 eurocent per liter goedkoper. Benzinestations langs de autosnelwegen zijn vaak 24 uur open. Andere benzinestations meestal van 07.00 tot 19.00 - 22.00 uur.

E10 vervangt Euro 95 in een groot deel van Frankrijk
In Frankrijk bieden veel tankstations de brandstof SP95-E10 (kortweg E10) aan. Bij sommige tankstations is dit ter vervanging van de Euro 95 brandstof. De meeste auto's vanaf ongeveer bouwjaar 2000 kunnen zonder problemen op deze brandstof rijden. Bij oudere auto's is er bij structureel gebruik kans op schade aan de leidingen en pakkingen. Bij incidenteel gebruik van deze brandstof worden er geen problemen verwacht. Bij twijfel kan altijd Superplus 98 (loodvrij) worden getankt.

Benaming autobrandstof
Euro 95 (loodvrij) - Euro sans plomb
SP95-E10 (kortweg E10)
Superplus 98 (loodvrij) - Super Plus (bij BP 'Super Green')
Diesel - Diesel of Gazole
LPG - GPL

Bijzonderheden bij het tanken
LPG (GPL) is over het algemeen goed verkrijgbaar. De vulnippel correspondeert niet met de tankaansluiting. U hebt voor Frankrijk altijd een verloopnippel nodig. Creditcards worden vaak geaccepteerd. Dikwijls zijn er ook betaalautomaten voor biljetten. Een verloopnippel kunt u o.a. bij de ANWB aanschaffen. Via de website van Stations GPL zoekt u LPG-stations per regio en kunt u tevens prijzen vergelijken.
 

Wegenwacht

Er is geen georganiseerde wegenwachthulp in Frankrijk. Wanneer u ANWB Wegenwacht Europa Service heeft dan kunt u via het ANWB-steunpunt gebruikmaken van een uitgebreid netwerk van garages en sleepdiensten. In het Franse wegenwachtsysteem wordt uw auto vaak eerst weggesleept naar een garage. Hier volgt een mogelijke reparatie. Op autosnelwegen (péages) meldt u problemen met uw vervoersmiddel via de praatpaal bij de snelwegpolitie (CRS). Die schakelt een contractsleper in. De auto wordt dan naar een garage gesleept. Voor alle diensten moet worden betaald. Buiten de péages belt u de plaatselijke gendarmerie via alarmnummer 17. U dient naar een dépanneur te vragen. Een ANWB-lid kan het steunpunt in Lyon bellen. De gegevens van het ANWB-steunpunt te Lyon zijn: Parc des Tuileries, 69760 Limonest.

Het telefoonnummer is: +33 (0)4 - 72 17 12 12. Het steunpunt is het hele jaar door dag en nacht bereikbaar. Een lid van Route Mobiel dient te bellen met +31 (0)20 - 651 51 15.
 

Veiligheidshesje en gevarendriehoek

In Frankrijk is het verplicht een reflecterend veiligheidshesje te dragen. Tevens dient u te beschikken over een gevarendriehoek in de auto. De bestuurder van de auto moet het hesje dragen bij het verlaten van de auto in geval van pech, een ongeval of om een andere reden. Wanneer een auto door pech of een ongeluk langs de weg staat, dient u een gevarendriehoek te plaatsen om het overige verkeer te waarschuwen. De gevarendriehoek moet direct op de weg geplaatst worden op een afstand van ten minste 30 meter achter de auto. Alarmlichten zijn verplicht.
 

Boetes

Nederlandse automobilisten die in Frankrijk zijn geflitst of een andere verkeersovertreding hebben begaan, krijgen een boete van de Franse justitie thuisgestuurd. Dit is mogelijk omdat Frankrijk en Nederland hun kentekenregister voor elkaar hebben opengesteld. Frankrijk kan dus in het Nederlandse register kijken om Nederlandse verkeersovertreders te achterhalen als alleen het kenteken bekend is. 

Als u in Frankrijk een verkeersovertreding hebt begaan, ontvangt u een Nederlandstalige brief bestaande uit 3 pagina’s:
1) Kennisgeving van overtreding;
2) Betalingshandleiding;
3) Formulier verzoek tot ontheffing.

Vanuit Nederland kunt u de boete betalen door middel van een elektronische bankovermaking (dus met gebruikmaking van een IBAN-nummer) of een creditcard. Volg nauwkeurig de aanwijzingen op de betalingshandleiding.

Boetes zijn in Frankrijk ingedeeld in vijf categorieën, afhankelijk van de ernst van de overtreding. Voor elke categorie zijn bedragen vastgesteld. Bij betaling van de boete binnen 3 dagen (of bij verzending van de bekeuring per post, binnen 15 dagen) is een gereduceerd boetebedrag (amende minorée) verschuldigd. Als na verloop van 45 dagen nog niet is betaald, moet een verhoogde boete (amende majorée) worden betaald. Overtredingen die u begaat in de vijfde categorie (ernstige verkeersdelicten) worden altijd voorgelegd aan de rechter. Bij betwisting van de bekeuring moet binnen 30 dagen beroep worden aangetekend. De zaak wordt dan door de rechtbank behandeld.

Wie een Franse boete ontvangt en informatie wil over mogelijkheden om in beroep te gaan of over de betaling, kan contact opnemen met Antai, de instantie die de boetes int. Telefoonnummer: +33 1 77 68 66 11 (vraag om een Nederlandse medewerker).
www.antai.gouv.fr.
 

Vertaling verkeersvoorschriften

Attention - Let op!
Au pas - Langzaam!
Bouchon - File
Centre ville - Centrum
Chantier - Werkterrein
Danger (de mort) - Gevaar (levensgevaar)
Fin de limitation - Einde snelheidsbeperking
Gravier, Gravillons - Steenslag
Halte! - Stop!
Impasse - Doodlopend
Limitation - Snelheidsbeperking
Passage interdit - Doorgang verboden
Passage protégé - Voorrangskruising
Priorité à droite - Verkeer van rechts heeft voorrang
Prudence! - Voorzichtig!
Ralentir, ralentissez - Langzaam rijden
Route barrée - Afgesloten rijweg
Sens unique - Eenrichtingsverkeer
Serrez à droite - Rechts houden
Sortie de camions - Uitrit van vrachtwagens
Tenez vos distances - Afstand houden
Toutes directions - Doorgaand verkeer
Travaux - Werk in uitvoering
Virage (dangereux) - (Gevaarlijke) bocht
Voie unique - Eenbaansverkeer
Zone bleue - Parkeren alleen met parkeerschijf toegestaan
Zone rouge - Verboden te stoppen
Mise en fourrière - Auto wordt direct weggesleept
 

Zoover - Floppers & Toppers

Op Zoover vindt u vakantiebeoordelingen voor en door reizigers. U vindt er beoordelingen over een groot aantal hotels, appartementen, campings, vakantieparken, cruises, vakantiehuizen en meer. Wat dacht u bijvoorbeeld van de meest kindvriendelijke campings, de beste hotels voor een stedentrip of de hotels met een goede prijs/kwaliteitverhouding? Ook zijn er vakantiefoto's van accommodaties en bestemmingen te zien. Ga naar de website van Zoover.

 


 

  Share


Advertenties:

De beste prijzen en lastminutes voor Frankrijk:

 Bungalows Frankrijk
 
 
 
 Ideale vakantiehuizen in Frankrijk
 
 
 
 
 
 SNP Fietsvakanties Frankrijk
 
 
 
Canvas Holidays
www.canvasholidays.nl
Selectcamp
www.selectcamp.nl
Carazur
www.carazur.nl
Belvilla
www.belvilla.nl
Roompot
www.roompotparken.nl
Sunweb
www.sunweb.nl
Peter Langhout
www.peterlanghout.nl
Club Med
www.clubmed.nl
Cirkel Vakanties
www.cirkel.nl
Estivant Vakanties
www.estivant.nl
Ebookers
www.ebookers.nl
Aktiva Tours
www.aktivatours.nl
Tui
www.tui.nl
SNP Natuurreizen
www.snp.nl
Effeweg.nl
www.effeweg.nl
Rebel Travel
www.rebeltravel.nl
Pierre et Vacances
www.pierre & vacances.com
Villa XL
www.villaxl.nl
Zomerhuisje.nl
www.zomerhuisje.nl
Vacancesprovence
www.vacancesprovence.nl
Suncamp
www.suncamp.nl
Sandaya
www.sandaya.nl
Chalet.nu
www.chalet.nu
Basic Travel
www.basic-travel.com
De Jong Intra Vakanties
www.dejongintra.nl